Business Trainer Academy
  • home
  • Webshop
  • Mijn bedrijf
  • Mijn boek
  • GRATIS WEBINARS
Word je mijn VIB?

zet webinars slim in als marketingtool

23/5/2018

0 Reacties

 
Foto
Een webinar is een presentatie of training waarbij deelnemers online kunnen luisteren – en kijken – naar een spreker en tegelijkertijd een presentatie bekijken. Webinars zijn de tool bij uitstek die trainers en coaches kunnen inzetten om meer naamsbekendheid te krijgen en meer business te genereren. Als ze het slim en goed doordacht aanpakken tenminste. 
Waarom webinars?
Als klanten gericht op zoek gaan naar een training worden ze in de allereerste plaats aangetrokken door de inhoud of het thema van de opleiding. Toch is ook de trainer een belangrijke factor bij hun keuze. Klanten gaan op zoek naar de perfect match. Webinars zijn daarom een interessante en handige manier om klanten te laten proeven van jouw expertise (de inhoud) en jouw persoonlijke stijl van trainen (de trainer). Doordat de deelnemers jou persoonlijk aan het werk zien, kan je sneller hun vertrouwen winnen. Er bestaat geen betere manier om klanten een voorsmaakje te geven van wat jij in je mars hebt dan live webinars.
Tijdens een webinar krijg je de exclusieve aandacht van jouw klant of potentiële klant. 

 
Waarom live webinars?
Een webinar dat live wordt uitgezonden en waarbij live interactie mogelijk is tussen de spreker en de deelnemers zorgt voor een grotere betrokkenheid. De meeste webinartools beschikken over een private of publieke chatroom waarin deelnemers (al dan niet anoniem) hun opmerking of vraag kunnen droppen. Daarnaast kan je als trainer zelf ook interactie stimuleren door bijvoorbeeld een poll te lanceren of een vraag te laten beantwoorden.
 
Know me, like me, trust me en… buy me
Know me, like me en trust me zijn drie noodzakelijke tussenstations op weg naar de eindbestemming, “buy me”. Een klant moet m.a.w. eerst van jouw bestaan afweten (know me) om op termijn een betalende klant te kunnen worden. Naarmate jouw klant jou leert kennen, zal hij jou appreciëren (like me). Hij zal jou volgen op social media, jouw blogs lezen, jouw vlogs bekijken, zich abonneren op jouw YouTubekanaal of deelnemen aan jouw gratis online trainingen (webinars). Uiteraard zullen niet alle mensen die met jou kennismaken, jou liken. Dat geldt voor iedere trainer. Vertrouw er evenwel op dat er altijd wel een deel van de markt gewonnen zal zijn voor jouw verhaal en graag met jou in zee wil gaan. Focus op dit deel, niet op het deel dat jou maar niks vindt.
Pas als de klant jou liket en op geregelde tijdstippen van jouw expertise kan proeven, zal hij jou gaandeweg vertrouwen. Eenmaal het vertrouwen er is, staat de deur op een kier en is de kans reëel dat hij vroeg of laat ingaat op jouw (betalende) aanbod.
 
Contentmarketing
Net zoals inspiratievideo’s, blogs en vlogs zijn online trainingen (webinars) een vorm van contentmarketing. Je geeft een stuk van jouw kennis gratis weg, zodat potentiële klanten te weten komen wat je in huis hebt en kunnen nagaan of jij voor hen de perfect match bent. Voor sommigen zal je dat zijn, voor anderen niet. En dat is oké.
 
Niet alleen voor trainers en coaches zijn promowebinars de ideale marketingtool. Eigenlijk kan iedere zelfstandige ondernemer webinars op een slimme manier inzetten om meer business te genereren en ideale klanten aan te trekken. Voor velen is het geven van online presentaties evenwel een te hoge drempel, omdat ze er simpelweg niet mee vertrouwd zijn. Voor trainers en coaches ligt die drempel een pak lager, het spreken voor een publiek is voor hen immers dagelijkse kost. Vaak is het technische luik de enige barrière die hen nog in de weg staat. En laat dat nu net een van de barrières zijn die ik in mijn trainingen help wegwerken.
 
Jouw branding als ijzersterke basis
Als je echt wil scoren met jouw webinars, maak je best eerst grondig werk van jouw personal brand en jouw marketingstrategie. Jouw webinars zet je onderaan je verkooppiramide in als lead generator. Het is een laagdrempelige manier om mensen te laten kennismaken met jouw product of dienst en vooral ook met jou als trainer. Jouw merk (of brand) – en alle communicatie errond – zorgt ervoor dat je de juiste klanten aantrekt, ook met jouw webinars. Om van jouw eerste promowebinar meteen een schot in de roos te maken, maak je best eerst werk van jouw merk, van jouw personal brand.
 
Wil ook jij promowebinars op een slimme manier leren inzetten?
Prima idee. Webinars zijn veruit de meest efficiënte tool om nieuwe klanten aan te trekken. Vandaar dat het ontwerpen, organiseren en live uitzenden van promowebinars een prominente plaats inneemt in de training Breek door als trainer of coach.
 
Ontdek de training via de knop hieronder
Breek door als trainer of coach!
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Elke Van parys

    ° Professionele Business Trainer sinds 2000
    °Geaccrediteerd trainer  Insights Discovery
    ° Trainer Lichaamstaal
    ° Gecertificeerd coach

    Foto

    RSS-feed

Foto
Foto
  • home
  • Webshop
  • Mijn bedrijf
  • Mijn boek
  • GRATIS WEBINARS