Wat een match was me dat! Toen de Japanners voor de tweede keer op rij scoorden, barstte mijn zoon van 10 in tranen uit. Ontroostbaar was hij, want een halfuur voor het einde leek het doek gevallen voor de Rode Duivels. Ze lagen eruit…tegen de Japanners dan nog wel… En toen kwam als bij wonder de ommekeer: de 1-2! En samen met de 1-2 kwam ook dat sprankeltje hoop terug. Zouden ze het tij toch nog doen keren, onze Duivels? En toen werd het plots zowaar 2-2. De wanhoop veranderde in euforie. Alle Belgen, mijn zoon op kop, begonnen er opnieuw in te geloven en toen BAM, de 3-2! Een wereldgoal, deskundig in doel gewerkt door Chadli… de favoriete Rode Duivel van mijn zoon.
Het was een bewogen avond in onze huiskamer en ongetwijfeld niet alleen in die van ons. Maar welke lessen kunnen professionele trainers eigenlijk trekken uit deze waanzinnig spannende voetbalpartij? Les 1: alles begint bij een sterke basis Die laatste goal was de verdienste van niet 1, maar van 5 spelers: Courtois, De Bruyne, Meunier, Lukaku en Chadli, alle 5 hadden ze een even belangrijke rol bij die laatste goal. Had Courtois de kans niet gezien en de bal niet meegegeven met De Bruyne, dan had Chadli nooit de bal tegen de netten kunnen trappen. Met andere woorden: Courtois lag aan de basis van het bevrijdende doelpunt. Hij zorgde ervoor dat Chadli kon scoren. In marketing werkt dat precies zo. Als de basis van je verkoopspiramide niet goed in elkaar zit, dan wordt het moeilijk om te scoren. Oftewel: dan wordt het moeilijk om je product verkocht te krijgen. Les 2: afzien is tijdelijk, opgeven is voor altijd De Rode Duivels hebben afgezien en hadden even geen antwoord op het knappe verdedigingswerk van de Japanners. Gelukkig hebben ze de schouders niet laten hangen en zijn ze in hun kansen blijven geloven. Ik zie trainers vaak te snel opgeven als het op marketing aankomt. Ze proberen het een en het ander uit, merken dat het niet meteen het gewenste resultaat oplevert en kappen ermee. Zonde, want jouw potentiële klant heeft tijd nodig, soms veel tijd, om vertrouwen in jou te krijgen. Goede marketing is een arbeidsintensief en tijdrovend proces. Wie wil oogsten, moet eerst zaaien, veel zaaien. En enkel wie doorzet, zal op termijn de vruchten plukken van zijn (marketing)inspanningen. Les 3: onderschat de kleintjes niet De Belgen vreesden de Japanners niet. Geen probleem, we hakken ze wel in de pan! las ik her en der op Facebook. Maar onderschat de kleintjes niet, want kleintjes zijn vaak tot grote dingen in staat. Ook de trainers en coaches die ik in mijn trainingen en VIP-trajecten begeleid om door te breken als trainer of coach. Ze zijn allen op weg om bekend en succesvol te worden binnen hun specifieke vakgebied. Wil ook jij doorbreken als trainer of coach? Als je de tips en trucs uit mijn trainingen toepast, dan is dit ook voor jou een haalbare kaart. Ik laat je op een andere manier naar je business kijken en begeleid je om jouw merk, je diensten en producten succesvol in de markt te zetten. Meer weten? Bekijk hier het VIB-traject!
0 Comments
Leave a Reply. |
Elke Van parys° Professionele Business Trainer sinds 2000 |